Dagelijkse woorden van God: Intrede in het leven | Fragment 505

22 september 2020

Hoeveel heb jij God vandaag gewoon lief? En hoeveel precies weet je gewoon van alles wat God in je heeft gedaan? Dit zijn de dingen die je moet leren. Wanneer God op aarde aankomt, is alles wat Hij in de mens doet en de mens laat zien, om reden dat de mens Hem zal liefhebben en Hem werkelijk zal kennen. Dat de mens in staat is om voor God te lijden en in staat is geweest om zover te komen, is in één opzicht, omwille van de liefde van God en in een ander opzicht vanwege Gods redding; bovendien, is het vanwege het werk van oordeel en tuchtiging dat God in de mens heeft uitgevoerd. Als jullie zonder het oordeel, de tuchtiging en de beproevingen van God zijn en als God jullie niet heeft laten lijden, dan houden jullie, om eerlijk te zijn, niet echt van God. Hoe groter Gods werk in de mens en hoe groter het lijden van de mens is, hoe meer het kan aantonen hoe zinvol Gods werk is en hoe meer het hart van de mens in staat is om echt van God te houden. Hoe leer je hoe je God liefhebt? Zonder pijniging en loutering, zonder pijnlijke beproevingen – en als bovendien, alles wat God aan de mens gaf gratie, liefde en genade was – zou je dan in staat zijn om de ware liefde voor God te verkrijgen? Aan de ene kant leert de mens tijdens zijn beproevingen zijn tekortkomingen kennen en ziet hij dat hij onbetekenend, verachtelijk en nederig is, dat hij niets heeft en niets is; aan de andere kant creëert God tijdens Zijn beproevingen verschillende omgevingen voor de mens die de mens beter in staat stellen om de liefelijkheid van God te ervaren. Hoewel de pijn groot en soms onoverkomelijk is en het zelfs het niveau bereikt van verpletterend verdriet, ziet de mens, na dit ervaren te hebben, hoe liefdevol Gods werk in hem is en alleen op deze basis is de ware liefde voor God in de mens geboren. Vandaag de dag ziet de mens dat hij slechts met de genade, liefde en barmhartigheid van God, niet in staat is om zichzelf echt te kennen en nog minder in staat is om het wezen van de mens te kennen. Alleen door zowel de loutering als het oordeel van God, kan de mens tijdens zo’n loutering zijn tekortkomingen kennen en weten dat hij niets heeft. De liefde van de mens voor God is dus gebouwd op het fundament van de loutering en het oordeel van God. Als je alleen geniet van de genade van God, met een vreedzaam gezinsleven of materiële zegeningen, dan heb je God niet gewonnen en kan je geloof in God niet als succesvol worden beschouwd. God heeft reeds één fase van het werk van genade in het vlees uitgevoerd en heeft reeds materiële zegeningen aan de mens gegeven, maar de mens kan niet slechts alleen met genade, liefde en barmhartigheid vervolmaakt worden. In de ervaringen van de mens ontmoet hij een deel van Gods liefde en ziet de liefde en genade van God, maar toch na dit gedurende een tijdsbestek ervaren te hebben, ziet hij dat Gods genade en Zijn liefde en barmhartigheid, niet in staat zijn om de mens te vervolmaken en niet in staat zijn om dat te onthullen wat verdorven is in de mens, noch zijn ze in staat om de mens te bevrijden van zijn verdorven gezindheid, of zijn liefde en geloof te vervolmaken. Gods werk van genade was het werk van één periode en men kan niet afgaan op het genieten van Gods genade om zodoende God te kennen.

Het Woord, Deel I, De verschijning en het werk van God, Alleen door pijnlijke beproevingen te ervaren, kun je de liefelijkheid van God kennen

Alleen door ontberingen en beproevingen kan je God waarlijk liefhebben

Vers 1

Hoeveel heb je God lief vandaag? Hoeveel weet je van wat Hij in je heeft gedaan? Leer deze dingen. Wanneer God op aarde komt, is al wat Hij de mens heeft getoond en in hem heeft gedaan, opdat de mens van Hem zal houden en Hem echt zal kennen. Het feit dat de mens in staat is om te lijden voor God en zover te komen is vanwege Gods liefde, vanwege Gods redding en ook vanwege het oordeel en het werk van tuchtiging dat Hij heeft uitgevoerd in de mens.

Refrein

Als je zonder Gods oordeel, beproevingen en tuchtiging bent, en als God je niet heeft laten lijden, dan houd je niet waarlijk van God. Hoe groter Gods werk in de mens, en het lijden van de mens, hoe meer je ziet hoe betekenisvol Gods werk is, en hoe meer de mens God lief kan hebben. Hoe leer je van God te houden zonder loutering en beproevingen? Met slechts Gods genade, liefde en gratie zou je dan echt kunnen houden van God?

Vers 2

Aan de ene kant leert de mens tijdens Gods beproevingen zijn eigen tekortkomingen kennen. Hij ziet dat hij onbetekenend, verachtelijk en laag is, dat hij niets heeft en niets is. Aan de andere kant maakt God wanneer Hij deze beproevingen brengt omgevingen voor de mens, zodat de mens Zijn liefelijkheid kan ervaren.

Brug

Hoewel de pijn erg is, soms zelfs ondraaglijk, zelfs tot aan verpletterend verdriet, ziet de mens hoe liefdevol Gods werk in hem is. Alleen op deze basis ontstaat er in de mens ware liefde voor God.

Refrein

Als je zonder Gods oordeel, beproevingen en tuchtiging bent, en als God je niet heeft laten lijden, dan houd je niet waarlijk van God. Hoe groter Gods werk in de mens, en het lijden van de mens, hoe meer je ziet hoe betekenisvol Gods werk is, en hoe meer de mens God lief kan hebben. Hoe leer je van God te houden zonder loutering en beproevingen? Met slechts Gods genade, liefde en gratie zou je dan echt kunnen houden van God?

Naar Het Woord, Deel I, De verschijning en het werk van God, Alleen door pijnlijke beproevingen te ervaren, kun je de liefelijkheid van God kennen

Meer bekijken

Rampen zoals oorlogen en pandemieën komen vaak voor over de hele wereld. Hoe kunnen we de terugkeer van de Heer verwelkomen en Gods bescherming krijgen tijdens rampen? Neem deel aan onze gebedsbijeenkomst om de weg te vinden.

Delen

Annuleren