601 De paden van Petrus en Paulus

1 Welk pad bewandelen jullie nu allemaal? Als het niet op hetzelfde niveau ligt als dat van Petrus in termen van leven zoeken, jezelf begrijpen en God kennen, dan bewandel je niet het pad van Petrus. De meeste mensen bevinden zich tegenwoordig in deze toestand: ‘Wil ik zegeningen verkrijgen, dan moet ik me uitputten voor God en een prijs voor Hem betalen. Wil ik zegeningen verkrijgen, dan moet ik alles achterlaten voor God; ik moet voltooien wat Hij me heeft toevertrouwd en mijn plicht goed uitvoeren.’ De overheersende bedoeling hiervan is zegeningen ontvangen; dit is een voorbeeld van jezelf uitputten helemaal met het oog op Gods beloningen, om de kroon te verkrijgen. Zulke mensen hebben de waarheid niet in hun hart, en hun begrip bestaat zeker uit slechts een paar woorden van leerstellingen waarmee ze overal waar ze gaan pronken. Hun pad is het pad van Paulus.

2 Hoewel je misschien niet van plan was om het pad van Paulus te volgen, heeft je natuur bepaald dat je deze weg bewandelt en ga je die richting op in weerwil van jezelf, Ook al wil je het pad van Petrus betreden, als je niet duidelijk weet hoe je dat moet aanpakken, dan volg je toch onwillekeurig het pad van Paulus: dit is de werkelijke situatie. God heeft nu het pad naar redding en vervolmaking aan jullie geopenbaard. Dit is Gods genade en verheffing. Hij is het die jullie naar het pad van Petrus leidt. Zonder Gods leiding en verlichting zou niemand in staat zijn om het pad van Petrus te volgen; de enige keuze zou zijn het pad van Paulus bewandelen, in de voetsporen van Paulus de vernietiging tegemoet gaan.

3 Het pad van Paulus hield geen zelfkennis of het streven naar een verandering van gezindheid in. Hij nam zijn eigen aard nooit onder de loep en hij had geen inzicht in wat hij was; hij wist alleen dat hij de grootste boosdoener in de vervolging van Jezus was. Hij had niet het minste begrip van zijn eigen natuur. Na de voltooiing van zijn werk had hij het idee dat hij Christus was en dat hij beloond diende te worden. Het werk dat Paulus deed, was slechts een dienst die verleend werd voor God. Paulus zelf ontving wel enige openbaringen van de Heilige Geest, maar hij had totaal geen waarheid of leven. Hij werd niet gered door God; hij werd gestraft door God.

4 Het pad van Petrus is het pad naar vervolmaking. In zijn handelen richtte hij zich in het bijzonder op het leven en het leren kennen van God en zichzelf. Door zijn ervaring van Gods werk leerde hij zichzelf kennen, kreeg hij inzicht in de verdorven gesteldheid van de mens, kwam hij achter zijn tekortkomingen en ontdekte hij het waardevolste waar mensen naar zouden moeten streven. Hij was in staat om God oprecht lief te hebben, hij wist hoe hij God moest terugbetalen, hij verkreeg enige waarheid en hij bezat de realiteit die God vereist, Uit alles wat hij zei tijdens zijn beproevingen, valt af te leiden dat Petrus inderdaad degene was met het meeste begrip van God. Omdat hij zoveel waarheid uit Gods woorden begreep, werd zijn pad steeds helderder en steeds meer in overeenstemming met Gods wil.

Naar Het Woord, Deel III, De gesprekken van Christus van de laatste dagen, Hoe het pad van Petrus te bewandelen

Vorige: 600 Succes of mislukking zijn afhankelijk van het pad dat de mens bewandelt

Volgende: 602 Het pad van succesvol geloof in God

Rampen zoals oorlogen en pandemieën komen vaak voor over de hele wereld. Hoe kunnen we de terugkeer van de Heer verwelkomen en Gods bescherming krijgen tijdens rampen? Neem deel aan onze gebedsbijeenkomst om de weg te vinden.

Gerelateerde inhoud

Instellingen

  • Tekst
  • Thema's

Effen kleuren

Thema's

Lettertype

Lettergrootte

Regelruimte

Regelruimte

Paginabreedte

Inhoud

Zoeken

  • Zoeken in deze tekst
  • Zoeken in dit boek