564 Op deze manier over jezelf nadenken is het belangrijkste

1 De sleutel bij het nadenken over en kennen van jezelf is deze: hoe meer je het gevoel hebt dat je het goed hebt gedaan op bepaalde gebieden of juist hebt gehandeld, en hoe meer je denkt dat je Gods wil kunt bevredigen of op bepaalde gebieden kunt opscheppen, hoe waardevoller het voor je is jezelf op deze gebieden te kennen en hoe waardevoller het voor je is er diep in te graven om te zien welke onzuiverheden in je bestaan, evenals welke dingen in jou Gods wil niet kunnen bevredigen. Laten we Paulus als voorbeeld nemen. Paulus bezat bijzonder veel kennis en hij leed veel in zijn werk van prediking. Hij werd in het bijzonder door vele mensen aanbeden. Als gevolg daarvan, na veel werk te hebben verzet, ging hij ervan uit dat er een kroon voor hem klaarlag. Dit leidde ertoe dat hij steeds verder het verkeerde pad opging, totdat hij uiteindelijk door God werd gestraft.

2 Paulus had zich niet gericht op het zoeken van de waarheid in de woorden van de Heer Jezus. Hij had uitsluitend geloofd in zijn eigen opvattingen en voorstellingen. Hij had geloofd dat, zolang hij maar een paar goede dingen deed en goed gedrag vertoonde, hij door God zou worden geprezen en beloond. Uiteindelijk verblindden zijn eigen opvattingen en voorstellingen zijn geest en verborgen zijn ware gezicht. Dit verhaal over Paulus dient als een waarschuwing aan eenieder die in God gelooft, dat wanneer we het gevoel hebben dat we het bijzonder goed hebben gedaan, of geloven dat we in een bepaald opzicht bijzonder begaafd zijn of denken dat we niet hoeven te veranderen of in een bepaald opzicht geen behandeling nodig hebben, dan moeten we ernaar streven om eens na te denken en onszelf in dat opzicht beter te leren kennen; dit is van het grootste belang. Dit is omdat je die aspecten van jezelf waarvan je denkt dat ze goed zijn, zeker nog niet boven water hebt gekregen, er aandacht aan hebt besteed of ze hebt ontleed, om te zien of ze al dan niet iets bevatten dat God weerstaat.

3 Iedere stap die je zet, alles wat je doet, de richting waarin je het doet en wat je doelstellingen zijn, is in feite al bepaald door je ideeën en gezichtspunten. Sommige mensen hebben zichzelf heel goed vermomd, en uit niets blijkt dat ze zich tegen God verzetten. Ze brengen zelfs geen enkel verzet tegen God onder woorden. Maar wat diepgeworteld is in het menselijk brein wordt door God veracht en gehaat. Dat is wat God aan het licht wil brengen en wat we zouden moeten begrijpen. Vanwege deze reden zegt God dat hoe meer je het idee hebt dat je het op een bepaald gebied goed doet, hoe meer het voor jou de moeite waard is om jezelf te kennen in dat opzicht, en hoe meer je daarom de waarheid zou moeten zoeken. Dan pas kun je door God worden gezuiverd en vervolmaakt.

Naar Het Woord, Deel III, De gesprekken van Christus van de laatste dagen, Alleen door je eigen misvattingen in te zien, kun je werkelijk transformeren

Vorige: 563 De basisprincipes van het oplossen van je natuur

Volgende: 565 Je kan jezelf alleen haten wanneer je jezelf waarlijk kent

Rampen zoals oorlogen en pandemieën komen vaak voor over de hele wereld. Hoe kunnen we de terugkeer van de Heer verwelkomen en Gods bescherming krijgen tijdens rampen? Neem deel aan onze gebedsbijeenkomst om de weg te vinden.

Gerelateerde inhoud

49 De hemel is hier zo blauw

Couplet 1Er is hier een hemel, een hemel die zo anders is!Een prachtige geur doordringt 't land,en de lucht is schoon.Almachtige God werd...

281 Tijd

Couplet 1Een eenzame ziel is van ver gereisd,polsend naar de toekomst, zoekend naar het verleden,hard zwoegend, en een droom...

Instellingen

  • Tekst
  • Thema's

Effen kleuren

Thema's

Lettertype

Lettergrootte

Regelruimte

Regelruimte

Paginabreedte

Inhoud

Zoeken

  • Zoeken in deze tekst
  • Zoeken in dit boek