590 Je moet Gods wil zoeken in alle dingen

1 Zodra mensen hun plichten haastig gaan vervullen, weten ze niet meer hoe ze moeten ervaren; zodra ze het druk krijgen, raakt hun spirituele gesteldheid in de problemen en kunnen ze geen normale toestand meer behouden. Hoe kan dit zo zijn? Wanneer je gevraagd wordt een beetje werk te doen, word je tomeloos, gaan de remmen los en wil je God niet benaderen, verwijder je je van God. Dit bewijst dat mensen niet weten hoe ze moeten ervaren. Wat je ook doet, je moet eerst begrijpen waarom je het doet, welke bedoeling het is die jou stuurt om dit te doen, wat het belang is dat je dit doet, wat de natuur van de zaak is en of wat je doet positief of negatief is. Deze dingen moet je allemaal goed begrijpen, dit is onontbeerlijk om principieel te kunnen handelen. Als je iets doet om je plicht te vervullen, dan zou je eens moeten denken: hoe moet ik dit doen? Hoe moet ik mijn plicht goed vervullen zodat ik die niet alleen maar plichtmatig doe? In deze zaak moet je dicht bij God komen.

2 Dicht bij God komen betekent de waarheid in deze zaak zoeken, de weg van praktiseren zoeken, de wil van God zoeken en zoeken hoe God tevreden te stellen. Dit houdt niet het opvoeren van een religieuze plechtigheid of een uiterlijke daad in. Je doet het juist met het doel te praktiseren in overeenstemming met de waarheid nadat je Gods wil hebt gezocht. Als je je plicht vervult of aan iets werkt, moet je altijd denken: hoe moet ik deze plicht vervullen? Wat is Gods wil? Dat is dat je dichter tot God komt door wat je doet; en dat je daardoor zowel de principes en de waarheid achter je daden, als Gods wil zoekt, en dat je niet afdwaalt van God bij alles wat je doet. Alleen zo’n persoon gelooft oprecht in God. Telkens als mensen tegenwoordig iets tegenkomen gaan ze gewoon koppig door en handelen volgens hun persoonlijke bedoelingen. Zulke mensen dragen God niet in hun hart, maar alleen zichzelf en ze kunnen gewoon bij niets dat ze doen de waarheid in praktijk brengen.

3 Niet naar waarheid handelen betekent dingen doen naar hun eigen wil, en dingen naar hun eigen wil doen betekent God verlaten, dat wil zeggen dat ze God niet in hun hart dragen. Menselijke ideeën zien er voor mensen over het algemeen goed en juist uit en het lijkt erop alsof ze de waarheid niet erg veel geweld aandoen. Mensen voelen dat als ze dingen op zo’n manier doen, ze waarheid in praktijk brengen. Ze voelen dat wanneer ze dingen op deze manier doen, ze zich aan God onderwerpen. In feite zoeken ze God hierover niet werkelijk en bidden er ook niet over tot God; ze streven er niet naar het goed te doen, in overeenstemming met Gods eisen, met als bedoeling Zijn wil tevreden te stellen. Ze bezitten niet deze ware gesteldheid en ze hebben evenmin zo’n verlangen. Dit is de grootste vergissing die mensen in hun beoefening maken. Je gelooft in God, maar je houdt God niet in je hart. Hoe is dat geen zonde? Ben je jezelf dan niet aan het bedriegen? Welk effect kun je oogsten als je op deze manier blijft geloven? Bovendien, hoe kan de gewichtigheid van geloof tot uitdrukking worden gebracht?

Naar Het Woord, Deel III, De gesprekken van Christus van de laatste dagen, deel drie

Vorige: 589 Lang geleden bereidde God alles voor de mensheid voor

Volgende: 591 Bied je trouw aan in Gods huis

Rampen zoals oorlogen en pandemieën komen vaak voor over de hele wereld. Hoe kunnen we de terugkeer van de Heer verwelkomen en Gods bescherming krijgen tijdens rampen? Neem deel aan onze gebedsbijeenkomst om de weg te vinden.

Gerelateerde inhoud

657 Beproeving vergt geloof

Vers 1Als beproeving komt, kan de mens zwak zijn.Negatieve gevoelens kunnen van binnen opzwellen.Het kan hem aan duidelijkheid ontbreken...

Instellingen

  • Tekst
  • Thema's

Effen kleuren

Thema's

Lettertype

Lettergrootte

Regelruimte

Regelruimte

Paginabreedte

Inhoud

Zoeken

  • Zoeken in deze tekst
  • Zoeken in dit boek