876 Gods ervaring van de pijn van de mens is van diepe betekenis

1 Dat de twee fases van het werk van Gods incarnaties op deze manier zijn uitgevoerd, is perfect; dat wil zeggen, het werk dat in deze twee fases is gedaan, van de eerste incarnatie tot deze incarnatie, heeft al het lijden in het leven van de mensheid opgelost. Waar komt het lijden vandaan van geboorte, van dood, ziekte en ouderdom, waar mensen levenslang last van hebben? De mensen leden niet aan deze dingen toen ze net waren geschapen. Die ontstonden nadat de mensen door Satan waren verleid en hun vlees verloederd was geraakt. De pijn van het vlees van de mens, de kwellingen en de leegte ervan en de extreme ellende van de wereld van de mens ontstonden pas toen Satan de mens verdorven had gemaakt. Om hen terug te halen uit de hand van Satan en hen een prachtige bestemming te schenken, moest God dit lijden Zelf ervaren.

2 Toen de Heer Jezus vlees werd en de wet afschafte, de wet vervulde en het Tijdperk van Genade bracht, bracht Hij barmhartigheid en liefde aan de mensheid. Hij werd vervolgens gekruisigd, waardoor de mensen al hun zonden werden vergeven. Men zou kunnen zeggen dat het bewijs en feit van de kruisiging werden gebruikt om de mensheid te verlossen. Hoewel mensen hun zonden zijn vergeven, zijn ze diep verdorven door Satan en bezitten ze een zondige aard; ze kunnen nog steeds zondigen en God weerstaan. Er zijn bij mensen dingen van de geest of de ziel die nog steeds kunnen worden gecontroleerd en gemanipuleerd door Satan. Dit is de reden dat je je ziek kunt voelen, moeilijkheden kunt ondervinden, je suïcidaal kunt voelen en soms ook het gevoel kunt krijgen dat de wereld troosteloos is, of dat het leven geen zin heeft. Deze vormen van menselijk lijden staan nog steeds onder het bevel van Satan; ze vormen een van de noodlottige zwaktes van de mens.

3 Satan is nog altijd in staat de dingen die hij heeft verdorven en vertrapt te gebruiken; het zijn wapens die Satan tegen de mensheid kan gebruiken. God is daarom weer vlees geworden in de laatste dagen om het oordeelswerk te verrichten en Hij moet lijden ten behoeve van de mensheid terwijl Hij het overwinningswerk verricht. Door de prijs van het lijden te betalen, zal de geïncarneerde God de noodlottige zwakte van de mensheid oplossen. Nadat Hij mensen terugbrengt door menselijk lijden te ondergaan, zal Satan niets meer hebben om tegen hen te gebruiken en zal de mensheid zich volledig tot God keren. Pas dan kan worden gezegd dat mensen geheel tot God behoren. Aldus ondergaat de geïncarneerde God de pijn van de wereld, en deze pijn ten behoeve van de mensheid verduren, is geen bijkomstigheid; het is absoluut essentieel.

Naar Het Woord, Deel III, De gesprekken van Christus van de laatste dagen, Wat het betekent dat God het lijden van de wereld ervaart

Vorige: 875 De betekenis van Gods vleeswording om in plaats van de mens te lijden

Volgende: 877 God ondergaat grote vernedering om mensen te redden

Rampen zoals oorlogen en pandemieën komen vaak voor over de hele wereld. Hoe kunnen we de terugkeer van de Heer verwelkomen en Gods bescherming krijgen tijdens rampen? Neem deel aan onze gebedsbijeenkomst om de weg te vinden.

Gerelateerde inhoud

49 De hemel is hier zo blauw

Couplet 1Er is hier een hemel, een hemel die zo anders is!Een prachtige geur doordringt 't land,en de lucht is schoon.Almachtige God werd...

Instellingen

  • Tekst
  • Thema's

Effen kleuren

Thema's

Lettertype

Lettergrootte

Regelruimte

Regelruimte

Paginabreedte

Inhoud

Zoeken

  • Zoeken in deze tekst
  • Zoeken in dit boek