824 Het verstand dat mensen horen te hebben na overwonnen te zijn

1 Nadat mensen overwonnen zijn door God, is het fundamentele kenmerk van het verstandelijke zintuig waarmee ze uitgerust horen te zijn dat ze ervoor zorgen niet arrogant te spreken. Ze horen een nederige status aan te nemen, ‘zoals mest op de grond’, en enige dingen die waar zijn te zeggen; dit zou het beste zijn. Als je iets eerlijk kunt zeggen vanuit het hart, zonder lege praat of grootspraak en zonder verzonnen leugens, vooral wanneer je getuigenis geeft voor God, dan zal je gezindheid veranderd zijn. Dit is de verandering die hoort op te treden wanneer je eenmaal overwonnen bent door God. Als je zelfs deze hoeveelheid verstand niet kunt bezitten, dan heb je echt geen enkele gelijkenis met een menselijk wezen. Van nu af aan moet je je altijd naar behoren gedragen, je status en stand onderkennen en niet in je oude gewoonten vervallen.

2 Het beeld van Satan komt vanouds het meest naar voren in arrogantie en verwaandheid bij de mens. Tenzij je dit aspect van jezelf verandert, zul je nooit de gelijkenis van een mens hebben en altijd het gelaat van Satan vertonen. Om een volledige transformatie te ondergaan is het niet genoeg om alleen maar kennis op dit gebied te hebben; je zult nog steeds meerdere louteringen moeten doorstaan. Als je niet aangepakt en gesnoeid bent, ben je op de lange duur nog altijd in gevaar. Om niet te vervallen in je oude gewoonten, moet je allereerst onderkennen dat je gezindheid nog niet veranderd is en dat je Godverradende natuur nog steeds diep in je verankerd is. Je loopt nog steeds een groot risico om God te verraden, en voortdurend is er de kans dat je verdoemd wordt.

3 Iets anders is dat je nooit de positie moet innemen van iemand die een getuige van God is; je kunt alleen maar van persoonlijke ervaring spreken. Je mag spreken over hoe God jullie heeft gered, communiceren over hoe jullie door God zijn overwonnen en vertellen hoeveel genade Hij jullie heeft geschonken. Vergeet nooit dat jullie uiterst verdorven mensen zijn en alleen maar dankzij God verheven zijn. Omdat jullie maximaal verdorven en vervuild zijn, heeft de vleesgeworden God jullie gered en heeft Hij jullie zulke immense genade geschonken. Daarom hebben jullie niets wat het waard is om over op te scheppen en kunnen jullie alleen maar God loven en danken. Jullie redding is uitsluitend aan Gods genade te danken.

Naar Het Woord, Deel III, De gesprekken van Christus van de laatste dagen, Alleen door de waarheid na te streven, kan iemand een verandering in gezindheid bereiken

Vorige: 823 Alleen door Gods daden te kennen kan men een waar getuigenis van Hem geven

Volgende: 825 God spoort de mens alleen aan om getuigenis te geven

Rampen zoals oorlogen en pandemieën komen vaak voor over de hele wereld. Hoe kunnen we de terugkeer van de Heer verwelkomen en Gods bescherming krijgen tijdens rampen? Neem deel aan onze gebedsbijeenkomst om de weg te vinden.

Gerelateerde inhoud

Instellingen

  • Tekst
  • Thema's

Effen kleuren

Thema's

Lettertype

Lettergrootte

Regelruimte

Regelruimte

Paginabreedte

Inhoud

Zoeken

  • Zoeken in deze tekst
  • Zoeken in dit boek