Vraag 5: Paulus zei in 2 Timotheüs 3:16: “De gehele schrift is geïnspireerd door God. […]” Dit toont aan dat alles in de Bijbel het woord van God is. Maar er zijn eigenlijk mensen die zeggen dat niet alles in de Bijbel het woord van God is. Is dit niet het ontkennen van de Bijbel en het misleiden van mensen?

Antwoord: Wat betreft het uitgangspunt “De gehele schrift is geïnspireerd door God,” moeten we de context begrijpen waarin Paulus deze woorden uitsprak. Op het moment dat Paulus brieven schreef aan de kerk van Timoteüs was er alleen het Oude Testament. Het Nieuwe Testament was nog niet opgesteld en er waren slechts tientallen brieven verspreid en bewaard door verschillende kerken. Hieruit blijkt, dat deze woorden van Paulus betrekking hadden op het Oude Testament. De Israëlieten beschouwen enkel het Oude Testament als de Bijbel. Het Nieuwe Testament werd pas na 300 n. Chr. opgesteld. De kerkleiders in die tijd hielden een ontmoeting aangezien ze dachten dat de laatste dagen waren aangebroken en dat de uitingen van de Heer Jezus en de brieven van de apostelen moesten worden samengebracht in een boek dat net als het Oude Testament onder verschillende kerken verdeeld moest worden. Daarom verzamelden zij de brieven, geschreven door Jezus' apostelen en leerlingen, en na onderzoek en bevestiging selecteerden ze 27 boeken om het Nieuwe Testament te vormen, dat later gecombineerd werd met het Oude Testament om tot de volledige Bijbel te komen. Zo ontstonden het Nieuwe en Oude Testament. Verder moeten we, met betrekking tot de vorming van de Bijbel, ook begrijpen wie het geschreven en wie het opgetekend heeft. De Bijbel heeft enkele tientallen auteurs maar geen van hen zei dat de brieven die ze schreven door God waren geïnspireerd. Als God had gezegd dat alle Schriften werden opgesteld door inspiratie van God, dan had God het moeten zeggen via profeten, maar de boeken van profeten bevatten zulke woorden niet. De Heer Jezus heeft ook nooit zulke woorden gezegd. De apostelen hebben ook nooit gezegd dat de brieven die ze schreven en hun getuigenissen allemaal door God zijn geïnspireerd, en bovendien durfden ze niet te zeggen dat het Gods woorden waren. Dit is een feit! Maar later dachten alle gelovigen in God dat alles wat God heeft uitgesproken in de Bijbel staat en dat hoewel het Nieuwe en Oude Testament door mensen zijn geschreven, zij allebei door God geïnspireerd zijn. Maar hebben we ooit nagedacht over de vraag of dit in overeenstemming is met de feiten?

De Bijbel is geïnspireerd door God, en alles in de Bijbel is het woord van God. Dit wordt in het christendom algemeen erkend. De woorden van de Bijbel vertegenwoordigen de hoogste autoriteit. Zou dat verkeerd kunnen zijn? Broeders en zusters, dat is enkel de mening van de mens. De meningen van de mens kunnen God niet vertegenwoordigen! Alleen God weet het verhaal achter de Bijbel. Laten we eens kijken wat Almachtige God zegt! “Behalve de profetie boeken is het grootste deel van het Oude Testament in feite geschiedkundige verslaglegging. Sommige brieven uit het Nieuwe Testament komen voort uit ervaringen van mensen, en sommigen uit de verlichting door de Heilige Geest. De brieven van Paulus bijvoorbeeld, vloeiden voort uit het werk van een mens, ze waren allemaal het resultaat van de verlichting door de Heilige Geest, en ze waren voor de kerken geschreven, het waren aansporende en bemoedigende woorden voor de broeders en zusters van de kerken. Het waren geen woorden die door de Heilige Geest waren gesproken – Paulus kon niet namens de Heilige Geest spreken. Ook was hij geen profeet, laat staan dat hij de visioenen zag die Johannes aanschouwd had. Zijn brieven waren voor de kerken van Efeze, Philadelphië en Galatië en andere kerken(Het Woord, Deel I, De verschijning en het werk van God, Over de Bijbel (3)). “Niet alles wat in de Bijbel staat is een verslag van de woorden die God persoonlijk heeft gesproken. De Bijbel documenteert gewoon de vorige twee fasen van het werk van God, waarvan één deel een verslag is van de voorspellingen van de profeten en het andere deel de ervaringen en kennis bevat die de mensen die door God zijn gebruikt door de eeuwen heen hebben opgeschreven. Menselijke ervaringen zijn door menselijke meningen en kennis besmet, dat is onvermijdelijk. Veel Bijbelboeken bevatten menselijke opvattingen, menselijke vooroordelen en absurd begrip van mensen. Natuurlijk is het merendeel van de woorden het resultaat van de verlichting en illuminatie van de Heilige Geest en die woorden leiden tot juist begrip. Toch kan nog steeds niet worden gezegd dat het helemaal juiste uitdrukkingen van de waarheid zijn. Hun kijk op bepaalde dingen is niets meer dan kennis die berust op persoonlijke ervaring, of de verlichting van de Heilige Geest. De voorspelling van de profeten was door God persoonlijk opgedragen: de profetieën van mensen als Jesaja, Daniël, Ezra, Jeremia en Ezechiël ontstonden rechtstreeks in opdracht van de Heilige Geest. Deze mensen waren zieners, ze hadden de Geest van profetie ontvangen, ze waren allen profeten uit het Oude Testament. Tijdens het Tijdperk van de Wet spraken deze mensen, die de inspiratie van Jehova hadden ontvangen, veel profetieën die rechtstreeks in opdracht van Jehova waren(Het Woord, Deel I, De verschijning en het werk van God, Over de Bijbel (3)). Het woord van Almachtige God heeft het heel duidelijk uitgelegd. De Bijbel is geen verslag van alle woorden die God zelf persoonlijk heeft gesproken en documenteert alleen Gods werk. In de Bijbel zijn alleen de woorden van Jehova God en de Heer Jezus, evenals de woorden gesproken door profeten zoals ze zijn geïnspireerd door God, waarlijk het woord van God. De rest is voornamelijk een historisch verslag, en de ervaringen en kennis van mensen. Daarom is het gezegde “De gehele schrift is geïnspireerd door God” niet in overeenstemming met de historische feiten!

uit het filmscenario van ‘Onthul het mysterie van de bijbel’

Vorige: Vraag 4: Jullie zeiden dat ‘Het Woord verschijnt in het vlees’ Gods nieuwe woord is! De Openbaring stelt duidelijk: “Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn(Op. 22:18). Is het hunne niet een aanvulling op de Bijbel?

Volgende: Vraag 6: Aangezien Paulus zei, “De gehele schrift is geïnspireerd door God,” kan dat niet verkeerd zijn. God vertelde de mensheid door Paulus dat alle Schriften door God zijn geïnspireerd en Gods woord zijn. Durf je dit te ontkennen?

Rampen zoals oorlogen en pandemieën komen vaak voor over de hele wereld. Hoe kunnen we de terugkeer van de Heer verwelkomen en Gods bescherming krijgen tijdens rampen? Neem deel aan onze gebedsbijeenkomst om de weg te vinden.

Gerelateerde inhoud

Instellingen

  • Tekst
  • Thema's

Effen kleuren

Thema's

Lettertype

Lettergrootte

Regelruimte

Regelruimte

Paginabreedte

Inhoud

Zoeken

  • Zoeken in deze tekst
  • Zoeken in dit boek