Vraag 2: Maar hoe zit het met Gods woorden in Genesis: “Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken(Gen. 1:26). Dat begrijp ik niet helemaal. Als God de mens maakte naar Zijn evenbeeld, betekent dat dan niet dat we het beeld van God hebben? Als we naar Gods evenbeeld zijn gemaakt, zijn we dan mens of zijn we God?

Antwoord: In Genesis zei God: “Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken […](Gen. 1:26). Maar God heeft nooit gezegd dat Hij God maakte naar Zijn evenbeeld, naar Zijn gelijkenis. Het feit dat God de mens maakte naar Zijn evenbeeld en Zijn gelijkenis betekent niet dat Hij de mens tot God zou maken. God zei: “Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken […]” Waar verwijst “evenbeeld” in dit vers naar? “Evenbeeld” verwijst hier naar Gods gezindheid, wat God heeft en is, en het wezen van Gods leven. Dat verwijst ook naar de waarheid. Als we alle waarheid die God uitdrukt, naleven, zal dit beeld van de waarheid Gods beeld hebben. Maar we weten allemaal dat Gods gezindheid en Gods levenswezen heel rijk zijn. En wat God manifesteert door Zijn werk is heel beperkt. Durven jullie te zeggen dat Gods gezindheid en Zijn levenswezen kunnen worden samengevat en volledig beschreven door de woorden die God heeft uitgedrukt? Iemand die Gods werk in de laatste dagen heeft ervaren en God kent, zal zeker zeggen dat de waarheid en wat God heeft en is, en wat God heeft uitgedrukt, slechts één duizendste of één biljoenste is van Gods totale levensgezindheid. God is de Schepper en de bron van het leven van alle dingen. Vergeleken met Gods ware levensgezindheid zijn Zijn bezittingen en wezen die Hij heeft uitgedrukt slechts een druppel in de oceaan. Als we maar één druppel waarheid in die oceaan kunnen naleven, is dat al een hele prestatie. Zelfs als we ons hele leven de waarheid nastreven, is de waarheid die we kunnen naleven beperkt. We zullen nooit alle waarheid naleven die God uitdrukt. Iedereen die Gods werk heeft ervaren, zal dat feit erkennen. Als we op een dag, als Gods werk ten einde is, een klein beetje van Gods beeld en Zijn levenswezen hebben kunnen naleven, kun je nog steeds niet zeggen dat we God zijn geworden. Want God is de Schepper en het wezen van Zijn leven is ondoorgrondelijk voor ons mensen. God schiep en regeert het hele universum. Gods leven omvat en vervult alle dingen. De grootheid van God kan niet worden beschreven met onze woorden. Wat God heeft uitgedrukt in Zijn werk is maar een fractie van wat God heeft en is. Zelfs als we alle waarheid die God uitdrukt in Zijn werk zouden naleven, zou dat nog niet betekenen dat we echt Gods beeld hebben. En nog minder dat we de waarheid volledig bezitten en de waarheid hebben verkregen. Dus zelfs als we in staat waren een klein beetje van Gods beeld na te leven, hoe zouden we dan kunnen zeggen dat we God zijn geworden? Dat is absoluut onmogelijk. Daarom, is het idee dat “de mens Gods beeld heeft en dus God kan worden” volkomen ongegrond. Het is een absurde misvatting.

Zelfs als we er eindelijk in slagen om een beetje van Gods beeld na te leven door onze ervaring van Gods werk, kunnen we nooit God worden. Goed, ik zal een voorbeeld geven. Hoewel het niet het meest relevante voorbeeld is, zal het enig licht op dit probleem werpen. Uiterlijk kan een zoon veel op zijn vader lijken, maar hun persoonlijkheid en karakter zullen zeker verschillen. Hoewel hetzelfde bloed door hun aderen stroomt, kunnen hun karakter en persoonlijkheid niet identiek zijn en ze bewandelen ook ieder hun eigen weg. In sommige families is de vader een goed mens, maar is de zoon een slecht mens. Ze lijken op elkaar en hebben dezelfde stamboom, maar hun karakter verschilt enorm. En in sommige families verzet de vader zich tegen God, terwijl zijn zoon in Hem gelooft en Hem gehoorzaamt. Dit is afdoend bewijs dat als je hetzelfde uiterlijk en dezelfde stamboom hebt je persoonlijkheid of karakter niet hetzelfde hoeven te zijn. Dus zelfs als wij mensen een klein beetje van Gods beeld kunnen naleven, betekent dat nog niet dat we het wezen van Gods leven bezitten. De mens kan nooit God worden, dat is zeker.

uit het filmscenario van ‘Opname in Gevaar’

Vorige: Vraag 1: “God werd mens opdat de mens God kan worden” is de opperste visie van de predikingen van broeder Lin! Hoewel God in het begin de mens schiep, was het Gods bedoeling toen Hij de mens schiep dat hij God zou worden. Omdat de mensheid niet Gods levensgezindheid had, kon Satan ze er aanvankelijk met list toe brengen om te zondigen. God wil de mensheid redden om Zijn levensgezindheid onder ons te verdelen. Zullen we niet God worden als we Gods levensgezindheid hebben ontvangen? Hoe kan daar iets verkeerd aan zijn?

Volgende: Vraag 3: Dat de mens nooit God kan worden, zelfs als hij een beetje van Gods beeld naleeft. Daar kan ik helemaal achter staan. Maar als we zeggen dat de mens God kan worden als hij erin slaagt om Gods beeld na te leven, bedoelen we niet de God met Zijn persoon. In plaats daarvan bedoelen we de God met Zijn levensgezindheid, maar zonder Zijn persoon. Als we Gods beeld naleven, zullen we God worden met het leven van God. We zullen alleen niet de persoon van God hebben. Dus ik denk dat de woorden “God werd mens opdat de mens God kan worden” nog volkomen geldig zijn.

Rampen zoals oorlogen en pandemieën komen vaak voor over de hele wereld. Hoe kunnen we de terugkeer van de Heer verwelkomen en Gods bescherming krijgen tijdens rampen? Neem deel aan onze gebedsbijeenkomst om de weg te vinden.

Gerelateerde inhoud

Vraag 3: Sinds we het werk van Almachtige God in de laatste dagen bestuderen, hebben de religieuze leiders Almachtige God nog feller veroordeeld. Ze doen wat ze kunnen om te verhinderen dat we de ware weg bestuderen. Het is niet anders dan de manier waarop de joodse farizeeërs al die jaren geleden de Heer Jezus bestreden en verwierpen! Ik heb de afgelopen dagen nagedacht. Waarom verscheen God twee keer in het vlees om Zijn werk te doen en werd Hij twee keer geconfronteerd met de collectieve veroordeling en vervolging door de religieuze gemeenschap en atheïstische regering? In de laatste dagen verschijnt Almachtige God en werkt Hij om de waarheid uit de drukken door te spreken en te werken voor de zuivering en redding van de mensheid. Waarom zijn de religieuze gemeenschap en de Chinese communistische regering zo haatdragend jegens Christus dat ze zelfs het perskorps en de gewapende politiemacht mobiliseren om Christus te veroordelen, te belasteren, te vangen en te verdelgen? Het doet me denken aan toen koning Herodes hoorde dat de koning van de Joden, de Heer Jezus, was geboren en hij bevel gaf om alle mannelijke kinderen onder de twee jaar in Bethlehem te vermoorden. Hij liet liever duizenden kinderen doden dan dat hij Christus spaarde. Toen God kwam om de mensheid te redden, waarom verwelkomden de religieuze gemeenschap en de regering Hem toen niet en veroordeelden en belasterden ze in plaats daarvan Gods verschijning en werk? Waarom putten ze alle middelen van het hele land uit om Christus te kruisigen? Waarom is de mensheid zo kwaadaardig en gedraagt ze zich zo haatdragend jegens God?

Antwoord: De vraag is heel belangrijk. Van de hele mensheid begrijpen slechts enkelen het helemaal! Waarom de mensheid God zo fanatiek...

Instellingen

  • Tekst
  • Thema's

Effen kleuren

Thema's

Lettertype

Lettergrootte

Regelruimte

Regelruimte

Paginabreedte

Inhoud

Zoeken

  • Zoeken in deze tekst
  • Zoeken in dit boek