Vraag 5: De offers en het lijden van Paulus waren het gevolg van dwang. Dat erkennen we. Maar ik ben het niet eens met de stelling dat Paulus in essentie de waarheid haatte en een vijand van God was. Waar baseer je dat op?

Antwoord: Er zijn feiten die kunnen aantonen of Paulus de waarheid haatte en God bestreed: Toen de Heer Jezus Zijn werk deed, drukte Hij vele waarheden uit, Hij verrichtte talrijke wonderen en veroorzaakte in heel Judea opschudding. Iemand van Paulus zijn kaliber had moeten weten dat al het werk van de Heer Jezus van God kwam, maar Paulus bestudeerde nooit de weg van de Heer Jezus. Hij ging juist van plek naar plek om zich openlijk tegen de Heer Jezus uit te spreken. Toen de Heer Jezus gekruisigd was aan het kruis, verduisterde de zon, trilde de aarde en scheurde het voorhangsel van de tempel doormidden. De Heer Jezus werd opgewekt en verscheen veertig dagen na Zijn dood. Deze twee grootste wonderen zorgden in heel Judea voor opschudding. De discipelen van de Heer verrichtten ook veel wonderen in Zijn naam. Paulus zag dit alles, en toch erkende hij niet alleen niet dat de Heer Jezus God was, maar ging hij God nog erger weerstaan. Hij vroeg de hogepriester om brieven en vervolgde daarna fanatiek de discipelen van de Heer Jezus. Het leek erop dat hij pas tevreden zou zijn als hij alle volgelingen van de Heer Jezus had gedood. Hij leek zich tot zijn dood te willen verzetten. Deze feiten bewijzen overtuigend dat Paulus God weerstond en wanhopig Gods werk verstoorde. Zijn natuur en essentie zijn: haat voor de waarheid en God weerstaan. Hoe had hij anders de Heer Jezus, die de waarheid uitdrukte, kunnen behandelen als zijn vijand? Laten we zien hoe Almachtige God de natuur en essentie van Paulus aan het licht brengt. Almachtige God zegt: “Bij de naam Paulus zullen jullie denken aan zijn geschiedenis, en een aantal verhalen over hem die onjuist zijn en niet stroken met de werkelijkheid. Hij werd van jongs af aan door zijn ouders onderwezen, en ontving mijn leven, en als gevolg van mijn voorbestemming was hij van het kaliber dat ik verlang. […] Niettemin was de enige onvolmaaktheid die hij bezat dat hij, vanwege zijn talenten, vaak te rap van tong was en opschepperig. Als gevolg daarvan deed hij door zijn ongehoorzaamheid, waarvan een deel rechtstreeks de aartsengel vertegenwoordigde, toen ik voor de eerste keer vlees werd alles wat in zijn vermogen lag om mij te trotseren(Het Woord, Deel I, De verschijning en het werk van God, Gods woorden aan het hele universum, hfst. 4). “In het begin vervolgde hij Christus immers en onderwierp zich niet aan Hem. Eigenlijk was hij een rebel die zich opzettelijk tegen Christus verzette; iemand die niets van het werk van de Heilige Geest af wist. Toen zijn werk nagenoeg ten einde was gekomen, wist hij nog steeds niets van het werk van de Heilige Geest en handelde hij gewoon uit eigen beweging zoals zijn karakter hem ingaf, zonder ook maar de geringste aandacht te besteden aan de wil van de Heilige Geest. En zo was zijn aard vijandig tegenover Christus en gehoorzaamde hij de waarheid niet. Hoe kan zo iemand, verlaten door het werk van de Heilige Geest, onkundig van het werk van de Heilige Geest, en ook nog opstandig tegen Christus, gered worden?(Het Woord, Deel I, De verschijning en het werk van God, Succes of mislukking zijn afhankelijk van het pad dat de mens bewandelt). Broeders en zusters, Almachtige Gods woorden hebben Paulus zijn essentie duidelijk blootgelegd. Paulus was een vijand van God die bewust Christus weerstond. In werkelijkheid kende Paulus de Heer Jezus helemaal niet. Hij bestreed de Heer Jezus fanatiek vanwege zijn haat voor God en de waarheden die de Heer Jezus uitdrukte. Paulus zijn natuur en essentie zijn dus dat hij de waarheid haat en God weerstaat.

uit het filmscenario van ‘Pijnlijke herinneringen’

Vorige: Vraag 3: Zelfs als de woorden van Paulus niet Gods woorden zijn besteedde hij na Gods oproep toch de rest van zijn leven aan het verspreiden van het evangelie en leed hij voor de Heer. Hij reisde ver en werkte hard om de kerk te vestigen. Hij betaalde een zware tol. Niemand kan zijn bijdrage aan de kerk over het hoofd zien. Zijn geloof in de Heer en hoe hij voor de Heer leed, strekken alle christenen tot voorbeeld. Accepteer je deze feiten niet?

Volgende: Vraag 6: Alles waarover je spreekt zijn zonden die broeder Paulus beging voor hij de roeping van de Heer aanvaardde. Maar nadat het felle licht hem had beschenen, reisde hij van hot naar her om het evangelie van de Heer te verspreiden. Hij schreef talrijke brieven om de gelovigen te ondersteunen. Dit bewijst dat broeder Paulus tot inkeer was gekomen. Je kan niet concluderen dat hij een vijand van de Heer Jezus was op basis van zijn daden van voor hij naar de Heer terugkeerde.

Rampen zoals oorlogen en pandemieën komen vaak voor over de hele wereld. Hoe kunnen we de terugkeer van de Heer verwelkomen en Gods bescherming krijgen tijdens rampen? Neem deel aan onze gebedsbijeenkomst om de weg te vinden.

Gerelateerde inhoud

Instellingen

  • Tekst
  • Thema's

Effen kleuren

Thema's

Lettertype

Lettergrootte

Regelruimte

Regelruimte

Paginabreedte

Inhoud

Zoeken

  • Zoeken in deze tekst
  • Zoeken in dit boek