Vraag 3: Zelfs als de woorden van Paulus niet Gods woorden zijn besteedde hij na Gods oproep toch de rest van zijn leven aan het verspreiden van het evangelie en leed hij voor de Heer. Hij reisde ver en werkte hard om de kerk te vestigen. Hij betaalde een zware tol. Niemand kan zijn bijdrage aan de kerk over het hoofd zien. Zijn geloof in de Heer en hoe hij voor de Heer leed, strekken alle christenen tot voorbeeld. Accepteer je deze feiten niet?

Antwoord: Hoeveel mensen lezen alleen hoe Paulus in zijn brieven het evangelie verspreidde en leed zonder Paulus' natuur en essentie te begrijpen? Iedereen weet dit: toen de Heer Jezus Zijn werk deed, was het vooral Paulus die de waarheid haatte en de Heer Jezus bestreed. Dit durfde Paulus zelf niet eens te ontkennen. De Heer Jezus preekte heel veel en verrichtte talrijke wonderen. Waarom haatte Paulus Hem dan toch en bestreed hij de Heer Jezus? Waarom vervolgde hij de discipelen van de Heer Jezus zo fanatiek? Dit bewijst dat de natuur en essentie van Paulus haat voor de waarheid en voor God zijn. Waarom zette hij zich zo in voor bescherming van de belangen van de hogepriesters en farizeeën? Waarom bleef hij het jodendom trouw? Dit bewijst dat zijn hart alleen dacht aan zijn status en niet aan God. Om zijn status te vergroten, bestreed hij de ware God en vervolgde hij Zijn gelovigen. Hij wilde koste wat kost worden beloond door het jodendom. Wat voor mens is hij? Dat is eenvoudig in te zien. Wat was de situatie waardoor Paulus de roeping van de Heer aanvaardde om het evangelie te verspreiden als apostel? Toen hij fanatiek de discipelen van de Heer Jezus vervolgde, had de Heer geen andere keus dan in de hemel aan Paulus te verschijnen. De Heer verblindde hem met fel licht waardoor hij op de grond viel. De Heer verscheen niet aan Paulus omdat hij de Heer trouw was. Hij verscheen aan hem als onderdeel van een straf. Hij kon niet anders. Paulus moest offers brengen en lijden voor de Heer Jezus omdat de Heer Jezus voor hem verscheen. Zijn doel was boetedoening. Hij zag dat de Heer te almachtig was, hem kon verblinden en hem tegen de grond kon dwingen. Hij was bang dat hij gestraft zou worden en naar de hel zou worden gezonden. Daarom bracht hij offers voor de Heer. Als de Heer Jezus niet aan hem was verschenen, zou hij dan de Heer zijn gevolgd en had hij dan offers voor Hem gebracht, terwijl zijn natuur duivels was en hij de Heer Jezus bestreed? Absoluut niet! Paulus had dus niet echt vertrouwen in de Heer Jezus. Hij leed en offerde zich op, maar niet uit vrije wil. Hij had geen keus. Hij moest wel.

uit het filmscenario van ‘Pijnlijke herinneringen’

Vorige: Vraag 2: Je zegt dat de woorden van Paulus niet de waarheid zijn. Waarom staan zijn woorden dan in de Bijbel? De woorden van Paulus staan in de Bijbel. Ze zijn dus ingegeven door God; ze vertegenwoordigen Gods woorden. Die moeten we navolgen.

Volgende: Vraag 5: De offers en het lijden van Paulus waren het gevolg van dwang. Dat erkennen we. Maar ik ben het niet eens met de stelling dat Paulus in essentie de waarheid haatte en een vijand van God was. Waar baseer je dat op?

Rampen zoals oorlogen en pandemieën komen vaak voor over de hele wereld. Hoe kunnen we de terugkeer van de Heer verwelkomen en Gods bescherming krijgen tijdens rampen? Neem deel aan onze gebedsbijeenkomst om de weg te vinden.

Gerelateerde inhoud

Instellingen

  • Tekst
  • Thema's

Effen kleuren

Thema's

Lettertype

Lettergrootte

Regelruimte

Regelruimte

Paginabreedte

Inhoud

Zoeken

  • Zoeken in deze tekst
  • Zoeken in dit boek